Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Użytkownik

ZAPRASZAM WSZYSTKICH LUDZI PRAWO SŁAWIĄCYCH Z POD LASZA

Utworzony przez PRAWOSŁAWNY UNITA PODLASKI, 6 marca 2010 r. o 07:51
Kontrowersyjny pomnik bez dotacji - "resort (tj. 'ministerstwo kultury') tłumaczy, że nie finansuje obiektów sakralnych" A to ci świetne! Otóż, polskie katolickie władze odmawiają uczczenia pamięci prawosławnych Białorusinów, osób cywilnych, od wieków zamieszkałych na swojej ziemi, pomordowanych w wyniku ludobójczych akcji, dokonanych przez tzw. "polskich katolickich patriotów". Czy jest w tym coś dziwnego? Nic. Ot, "polska katolicka ciągłość..." (kulturowa - nie przechodzi nijak przez usta) Ot, europejska zawalidroga, cofnięta w średniowieczną czeluść, przeszkoda, którą ktoś kiedyś będzie musiał usunąć, jak ekstrementa z obcasa...
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Kapliczka – nowe konto napisał:
2010 XII 05 Kapliczka – nowe konto Budowa kapliczki-pomnika w ogrodzeniu cerkwi Świętego Ducha w Białymstoku wciąż trwa. Projekt upamiętni prawosławnych mieszkańców Białostocczyzny, zabitych, pomordowanych, zaginionych i zamęczonych w latach 1939-1956. Przewodniczący stowarzyszenia budowy kapliczki-pomnika, Konstanty Masalski, wraz z członkami komitetu Janem Syczewskim, przewodniczącym BTSK, i Witalisem Bondą dziękują wszystkim ofiarodawcom za dotychczasowe wspomaganie i proszą o dalszą ofiarność. Finał już bliski. Szerzej o tym pisaliśmy w Przeglądzie w sierpniu 2010 roku. Z powodów niezależnych od komitetu od 1 listopada 2010 roku dotychczasowe konto w banku ING zostanie zlikwidowane. Datki będzie można wpłacać na konto 30 1240 5211 1111 0010 3560 1251 Banku PEKAO S.A. Oddział w Białymstoku, albo w parafii Świętego Ducha przy ul. Antoniuk Fabryczny 13 oraz w siedzibie Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego przy Warszawskiej 11 w Białymstoku, tel. 85 / 743 51 18. fot. Michał Bołtryk © 2011 Fundacja im. Ksiecia Konstantego Ostrogskiego
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
[media]http://www.youtube.com/watch?v=YSdxOfUQ1NU[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Małanka w Bytowie napisał:
[media]http://www.youtube.com/watch?v=V0-zIX1qC-s[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Bizancjum ? prawosławie ? napisał:
Bizancjum - prawosławie - romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku http://www.obta.uw.edu.pl/pl/node/156 Opis: ,,Zasadniczą zaletę książki stanowi dwoistość perspektywy ? Bizancjum oglądane jest zarówno w optyce Wschodu, jak Zachodu. Sprzyja to demaskowaniu stereotypów, przybliżaniu powierzchownie ocenianego dorobku bizantyjskiej kultury, odsłanianiu jej różnorodności, wewnętrznych napięć, niezwykłego wymiaru poszukiwań duchowych oraz ich konsekwencji egzystencjalnych, co znacznie wykracza poza fascynację filologią i estetyką ikony, stanowiących stały topos w badaniach bizantynistów''. ,,Zebrane w tomie rozprawy podają rzetelną i zaktualizowaną informację o Bizancjum i o Prawosławiu, o wschodniosłowiańskiej kulturze i sztuce, mówią, czym zachodniosłowiańska, na katolicyzmie ufundowana kulturowa formacja, była dla formacji wschodniej, o bizantyjskiej genealogii i prawosławnym charakterze; obrazują i przekonują, jak poważną kwestię stanowi ów bizantyński Wschód dla słowiańskich kultur Zachodu, w tym dla kultury polskiej. Ile tu jest zapomnianych lub z różnych powodów pomijanych w badaniach wątków i jak głębokie są związki, które koniecznie znać powinniśmy i o których pamiętać nam wypada przy każdej próbie zrozumienia charakteru i sensu naszych dziejów''.
[b] Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej Okno ku wieczności - ikona IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej „Ikona” http://www.kosciol.pl/images/articles/20091012175834683_1_original.jpg Czy ikona jest obrazem? Czy jest tylko przedmiotem sztuki, a może czymś więcej? Odpowiedzi na te pytania przyniosą IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej. Głównym tematem spotkań będzie metafizyka ikony. W programie wydarzenia m. in. warsztaty pisania ikon oraz wykłady autorytetów w dziedzinie ikonografii. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października w Centrum Kultury Zamek oraz w poznańskiej cerkwi. Na spotkania zaprasza Fundacja Barak Kultury. „Tegoroczne Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej mają nam uświadomić aspekt duchowy ikony, oswoić z jej metafizyką. Podkreślić wartość tego świętego obrazu również w wymiarze duchowym. Pokazać ikonę nie tylko jako produkt sztuki.”- zapowiadają organizatorzy. Zaproszeni goście: teolodzy, naukowcy, artyści odpowiedzą na pytania m. in. Czym jest ikona w teologii prawosławnej? Jak ikonografia funkcjonuje w codzienności prawosławnych i jak wpłynęła na sztukę sakralną Zachodu? Ponadto zainteresowani będą mogli wziąć udział w warsztatach pisania ikon prowadzonych przez Katarzynę Konecką, nauczycielkę ze Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej to nie tylko cykle wykładowe. Miłośnicy twórczości nagradzanego w Cannes Pawła Łungina zobaczą jego najnowszy film „Wyspa”. Pokaz filmu poprzedzi wykład wybitnej znawczyni rosyjskiej kinematografii Iriny Tatarowej, która wprowadzi widzów w świat zbrodni, kary i odkupienia. Do Poznania przyjadą również chóry: legendarny Oktoich z Wrocławia oraz Sotiria z Gorzowa Wielkopolskiego oraz folkowy zespół Drewutnia z Lublina. Jak co roku poznańska cerkiew prawosławna zaprasza uczestników Poznańskich Dni Kultury Prawosławnej na liturgię w sobotę 24 października o godz. 9. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października. Wstęp na wykłady i projekcję filmu „Wyspa” w Centrum Kultury Zamek jest bezpłatny (brak konieczności rezerwacji miejsc). Bilety na koncert zespołu Drewutnia (również w CK Zamek) kosztują 5 zł. Bilety na koncert chóru Oktoich w poznańskiej cerkwi przy ul. Marcelińskiej 20 kosztują 5 zł. Bilety można kupić w cerkwi przed koncertem. Koszt warsztatów pisania ikon wynosi 40 zł od osoby. Wpłat należy dokonywać w siedzibie Fundacji, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329 (CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00. Fundacja Barak Kultury IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej - Ikona 21-24 października 21 października/ środa * wykłady godz. 17:30 Kilka uwag o współczesnym ikonopisaniu w Rosji – Michał Janocha Teologia ikony – Bartłomiej Brzeziński * pokaz filmu godz. 20:00 Wyspa reż. Paweł Łungin, wprowadzenie Irina Tatarowa Sala Kameralna/CK Zamek 22 października/czwartek * wykłady godz. 17:30 Współczesny ikonoklazm – Jerzy Tofiluk Ikona jako rozświetlające misterium spotkania – Krzysztof Leśniewski Hol Balkonowy/CK Zamek · koncert godz. 20:30 Chór OKTOICH z Wrocławia Wejściówka: od 5 zł (zbiórka pieniędzy na potrzeby cerkwi) do nabycia przed cerkwią. Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20 23 października/piątek * wykłady godz. 17:30 Hol Balkonowy/CK Zamek Proces tworzenia ikony – Iza Murza Architektura cerkiewna i ikonografia – Aleksander Grygorowicz * koncert godz. 20:00 Zespół DREWUTNIA z Lublina/bilety: 5 zł (dostępne w kasach CK Zamek) Sala Kameralna /CK Zamek 24 października * godz. 9:00 Liturgia Prawosławna z udziałem Chóru Cerkiewnego SOTIRIA z Gorzowa Wielkopolskiego, Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20 * godz. 12:00-15, 16-19 (2grupy) Warsztaty pisania ikon- prowadzenie Katarzyna Konecka/ koszt: 40 zł (ilość miejsc ograniczona) Piwnica Duchowa Karmelitów, sala im. św. Edyty Stein, ul. Działowa 25 I grupa: 12.00-15.00 (15 osó II grupa: 16.00-19.00 (15 osó Zajęcia: 1.Wprowadzenie teoretyczne: „Matka Boska w szkole kreteńskiej”. 2. Przygotowanie wzoru na kalce technicznej. 3. Złocenie na mixtion akrylowy. Prowadzenie: Katarzyna Konecka Nauczycielka pisania ikon w Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie, uczestniczka warsztatów ikonograficznych we Francji i Szwajcarii. Szczegóły: www.barakkultury.pl, barakkultury@barakkultury.pl, tel. (061) 646 53 44 Koszt: 40 zł od osoby. Wpłaty: Fundacja Barak Kultury, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329 (CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00. Uczestnicy warsztatów powinni wysłuchać wszystkich wykładów podczas Dni Prawosławia w celu zdobycia podstaw teoretycznych. *** Fundacja Barak Kultury - poznańska niezależna inicjatywa kulturalna. Projekty realizowane przez Fundację: dotykają problemów zapomnianych i strywializowanych przez kulturę masową, np. cykl wykładów polifonicznych „Dzieciństwo, starość, szczęście”, podejmują temat dyskryminacji i wykluczenia, np. cykl „Odrażający, brudni, źli”, propagują postawę kulturowej otwartości i tolerancji: Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej (organizowane od 2005 roku) , budują własną formę wypowiedzi artystycznej, np. Ba-ku teatr spektakl Schron, nawiązują w sposób nowoczesny do trady
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
[media]http://www.youtube.com/watch?v=_tkCObwy5gs&feature=related[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Poświęcili wodę w Sanie w Przemyślu. Zobacz zdjęcia http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=NW&Date=20110119&Category=FOTWYDARZENIA&Artno=60936614&Ref=PH Święto Chrztu Pańskiego obchodzą mieszkający na Podkarpaciu chrześcijanie wschodni. Grekokatolicy i prawosławni uczestniczyli w nabożeństwach, które uwieńczyły procesje nad rzeki i potoki. W Przemyślu uroczystościom przewodniczył abp. Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski obrządku greckokatolickiego. Misterium poświęcenia wody miało miejsce nad Sanem, gdzie zgromadziła się liczna grupa wiernych. Wśród nich byli także duchowni rzymskokatoliccy, m.in. bp. Marian Rojek, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej. Główne nabożeństwo prawosławnej diecezji przemysko-nowosądeckiej odbyło się w Sanoku. Wodę święcono również w Bieszczadach i Beskidzie Niskim.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
staro-cerkiewno-słowiański napisał:
[media]http://www.youtube.com/watch?v=gQuE0fnjA6o[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
KATOLICKIE ELDORADO napisał:
Prześladowania religijne prawosławnych w II RP , Chorwacja'41-45: Katolickie Eldorado [/quote] http://www.youtube.com/watch?v=3uTZR-dKCjs [quote name='Tutejszy' timestamp='1289468643' post='378243'] W WYNIKU RZĄDÓW DR. ANTE PAVELICIA ZGINĘŁA 1\4 SERBÓW CO DAJE NAM NAJWIĘKSZE LUDOBÓJSTWO ZARAZ PO JAĆWINGACH (CAŁKOWITE),UKRAIŃCACH 7-10 MILIONÓW W 1933R.,ŻYDACH (TYLKO POLSKICH DO 3,3 MLN OSÓB ), ORMIANACH 1,5 MLN W 1915-17 ...
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Dzień Dziadka – rodzinne, świeckie święto, obchodzone w Polsce 22 stycznia. W ten dzień wnuki składają życzenia swoim dziadkom, a w przedszkolach organizowane są spotkania, pokazy artystyczne dzieci i poczęstunek z wręczeniem laurek.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Ten temat nie jest niewinną zabawką: ttp://www.tvn24.pl/-1,1690342,0,1,ukraincy-we-lwowie-wzywaja-do-zmiany-granic,wiadomosc.html
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
O co nas obchodzi Lwów ? http://www.youtube.com/watch?v=VEM8Q23Qi0s
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Romuald Reiss ps. ,,Bury,, napisał:
Informacja o ustaleniach końcowych śledztwa S 28/02/Zi w sprawie pozbawienia życia 79 osób - mieszkańców powiatu Bielsk Podlaski w tym 30 osób tzw. furmanów w lesie koło Puchał Starych, dokonanych w okresie od dnia 29 stycznia 1946r. do dnia 2 lutego 1946 W dniu 30.06.2005r. na podstawie art. 17 § 1 pkt 5 i 7 kpk, art. 322 § 1 kpk w Oddziałowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Białymstoku zostało wydane postanowienie o umorzeniu śledztwa nr S 28/02/Zi w sprawach zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych w celu wyniszczenia części obywateli polskich, z powodu ich przynależności do białoruskiej grupy narodowościowej o wyznaniu prawosławnym, poprzez dokonanie i usiłowanie zabójstw oraz spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, jak również dopuszczenie się poważnego prześladowania osób tej grupy poprzez spalenie należących do nich budynków mieszkalnych i zabudowań. Postanowienie o umorzeniu śledztwa dotyczy następujących zdarzeń przestępczych;
FASZYZM W POLSCE to inaczej skrajna postać nacjonalizmu, głosi solidarność wszystkich grup społecznych danego narodu, a wobec mniejszości narodowych i innych narodów nakazuje przyjmować wrogą postawę. W szerszym kontekście pojęcie to oznacza też wyolbrzymione, bezkrytyczne i niezreflektowane uczucie przywiązania do własnego gatunku, rasy, grupy społecznej, płci, narodu albo przywódcy oraz wyolbrzymianie ich zalet, a pomniejszanie lub negowanie ich wad, idące zazwyczaj w parze z równie przesadnym i nieuzasadnionym deprecjonowaniem innych oraz uznawaniem prawa do ich ujarzmiania. Pojęcie to bywa używane jako synonim dyskryminacji danych grup w danych dziedzinach przekonanie, że starsze pokolenie jest znacznie lepsze od młodszego .
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Podstawowe cechy i założenia faszyzmu * Nacjonalizm, w skrajnych przypadkach szowinizm bądź rasizm - trzeba jednak pamiętać, że na przykład w faszyzmie włoskim nie rozumiano narodu etnicznie, a elementy rasistowskie pojawiły się w nim późno, pod naciskiem niemieckim i nie były jego organiczną częścią; * Autokratyzm w stylu wodzowskim; * Militaryzm; * Walka z odmiennymi ideologiami (np. demokracja, komunizm); * Pełna kontrola partii rządzącej nad dużą częścią aspektów życia społecznego i gospodarczego; * Gospodarczy etatyzm oraz korporacjonizm. http://m.onet.pl/_m/615f4ee84024fdfe0d56b2749101e975,14,1.jpg
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Anty Kato Faszysta napisał:
Mniejszości narodowe zawsze trzeba wspierać na wszystkie możliwe sposoby. Dlaczego na przykład na południowym Podlasiu do tej pory nie ma żadnej szkoły z jakimś Ruskim językiem nauczania. Nazwy miejscowości mimo 20 lat ,,w pełni demokratycznego państwa,, są do tej pory pisane wyłącznie po polsku . Na Podkarpaciu w większości wysiedlonych wsi do tej pory nie ma podwójnych nazw w języku rusińskim, niszczejące cerkwie temat rzeka ... Dodam jeszcze że nie jestem Ukraińcem i nie należę do żadnej organizacji lewicowej o co mnie posądzają niektórzy polscy ekstremiści i zajmuję się zwalczam wyłącznie polskiego nacjonalizmu i wspieraniem nieliczne ocalałych mniejszości narodowych. Ponieważ uważam że we wschodniej Polsce tylko to może mieć jakiś cel moralny . A i jeszcze wzmacniam świadomość narodową wyłącznie wśród spolonizowanych mniejszości narodowych, głównie rusińskich bo to im się od nas Polaków należy za zabory i poniesione od nas krzywdy . Jeśli chodzi o podnoszenie przez polskich faszystów kwestii zachodniej Ukrainy , Białorusi czy Litwy tam jest bardziej skomplikowana sprawa. Chodzi głównie o to że duża część Polaków ma niestety etnosy Litewsko rusińskie. Głównym winowajcą jest tam sama religia katolicka i silna Polonizacja związana z polską obecnością i kolonizacją tych ziem na przestrzeni wieków. Inną sprawą jest to że nigdy nie należy mieszać do tego i stosować jako karty przetargowej własnej mniejszości Ukraińskiej , bo to by śmierdziało czystym faszyzmem ! ! ! Najlepszą metodą w rozwiązaniu problemu wydaje się nadmierna faworyzacja mniejszości narodowych i wyznaniowych w Polsce . Co niewątpliwie pomoże polskim mniejszościom narodowym na wschodzie. Finito
Jak politycy zamierzają skutecznie zwalczać pisowski (a także utajony lewicowy) nacjonalizm w polsce szczególnie na terenach historycznie nie polskich podlegających narodowej administracji i sianie misyjnej propagandy narodowej na tych terenach (polonizacja, polska dla polaków...)? Czy sędziowie nie mają żadnej wyobraźni. I czy może wobec tego to jest prawna legalizacja polskiego nacjonalizmu , i dalsze sianie terroru i zastraszenia wśród ewentualnych mniejszościowych organizacji - pytam się? [media]http://www.youtube.com/watch?v=4OPNl3YXEV4&feature=related[/media] Chodzi o uświadomienie różnym skrajnym ugrupowaniom odwołującym się tylko do jednej nacji w całej Polsce do czego może prowadzić polski nacjonalizm i brak tolerancji dla inności - (katolicyzacja, polonizacja, wysiedlenia autochtonów, budowanie jednolitego narodowo państwa, negowanie pierwotnej przynależności Polskich ziem do innych sąsiednich państw i kultur,ogólna megalomania narodowa i hipokryzja w naszym kraju ,nietolerancja religijna, masowa propaganda szczególnie anty Ukraińska, Żydowska, Białoruska, Cygańska, Rosyjska, Niemiecka,Litewska itd.) i brak anty propagandy w mediach i oświacie ...
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Raspeto Kosovo napisał:
[media]http://www.youtube.com/watch?v=nM86prWdqgU&feature=related[/media] [media]http://www.youtube.com/watch?v=P0figsJ0sM0&feature=related[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Rodziny zmarłych uczciły w niedzielę 65. rocznicę pacyfikacji pięciu podlaskich wsi zamieszkałych przez ludność białoruską i rozstrzelania grupy miejscowych furmanów przez oddział niepodległościowego podziemia dowodzony przez kpt. Romualda Rajsa "Burego". W intencji zmarłych modlono się m.in. w cerkwi w Bielsku Podlaskim. Tam na cmentarzu znajduje się pomnik upamiętniający ofiary wydarzeń, które miały miejsce 29 i 31 stycznia oraz 2 lutego 1946 roku na terenie ówczesnego powiatu Bielsk Podlaski. Spalone zostały wówczas wsie Zanie, Zaleszany, Końcowizna, Szpaki i Wólka Wygonowska. Według rodzin ofiar, zginęły 82 osoby, w tym 30 furmanów wykorzystywanych przez oddział do przemieszczania się po okolicy. IPN, który prowadził śledztwo dotyczące pacyfikacji przyjmuje, że ofiar było 79. Historycy nie są zgodni co do motywów działania podziemia. Według jednych, były to działania mające znamiona zbrodni ludobójstwa i były powodowane uprzedzeniami etnicznymi czy religijnymi. Inni uważają, że czynnikiem determinującym stosunek podziemia do mniejszości białoruskiej, był stosunek tej mniejszości do komunizmu i nie można mówić o "czystkach etnicznych". IPN prowadził kilka lat temu żmudne śledztwo dotyczące pacyfikacji koło Bielska Podlaskiego. Przyjął kwalifikację prawną zbrodni ludobójstwa. W 2005 roku je umorzył m.in. dlatego, że po wojnie prawomocnie zakończyło się postępowanie w tej sprawie wobec części sprawców, inni już nie żyli, a pozostałych nie udało się ustalić. Sam "Bury" został po wojnie skazany na śmierć i rozstrzelany (w latach 90. ubiegłego wieku go zrehabilitowano, przeciwko czemu protestują rodziny zamordowanych w pacyfikacjach - PAP). Sprawa wciąż budzi bolesne wspomnienia członków rodzin zamordowanych, którzy przed laty powołali społeczny komitet. Jego członkom udało się w latach 90. odnaleźć miejsce pochówku rozstrzelanych furmanów, a w 2002 roku postawić zabitym pomnik w Bielsku Podlaskim. Rodziny uważają, że jakąś formą zadośćuczynienia byłyby finansowe odszkodowania. W Sejmie znajduje się projekt nowelizacji ustawy o kombatantach z zapisem, który dawałaby możliwość dochodzenia takich odszkodowań. Od ponad dwóch lat sprawa jest jednak w powołanej do tej nowelizacji podkomisji. Komitet skierował list otwarty w tej sprawie do marszałka Sejmu. Zwraca w nim m.in. uwagę, że rodzinie Romualda Rajsa, po jego rehabilitacji, wypłacono zadośćuczynienie. Członkowie komitetu piszą do marszałka Grzegorza Schetyny, że aby móc ubiegać się o jakiekolwiek odszkodowania, chociaż porównywalne z tymi, jakie otrzymały rodziny sprawców, konieczna jest ta nowelizacja. Podkomisją kieruje Teresa Piotrowska (PO). Jak powiedziała w niedzielę PAP, tylko te nowelizacje, które są w jej podkomisji, pociągnęłyby za sobą skutki finansowe sięgające prawie 400 mln zł rocznie, a takich pieniędzy obecnie w budżecie państwa nie ma. Jak powiedziała, z Urzędem ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych trwają prace nad wyborem z tych projektów różnych propozycji. "Takich, co do których niekoniecznie potrzeba dużych nakładów finansowych, a żeby sprawić, iż te środowiska kombatanckie będą czuły, że oddajemy im należną cześć i honory" - powiedziała poseł Piotrowska. Dodała, że realizacja wszystkich projektów "jest nierealna". Pytana, kiedy w takim razie można spodziewać się wznowienia prac przez podkomisję, Piotrowska oceniła, iż powinno się to stać "niedługo". "Mam nadzieję, że taki projekt jeszcze w tej kadencji zostanie przygotowany i będzie on do przyjęcia przez wszystkie kluby, również te, które tych projektów kombatanckich przygotowały dużo, wiedząc, znając realia, że one są niemożliwe do spełnienia" - powiedziała. http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/misc?url=/templates/zoom.pbs&Site=GW&Date=20110130&Category=REG01&ArtNo=56870378&Ref=AR
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Ruś Kijowska napisał:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ru%C5%9B_Kijowska [/quote]
L E J B K O napisał:
[b]Społeczeństwo I Rzeczypospolitej w 1618 roku składało się przede wszystkim z Rusinów 5 mln , Polaków 4 mln i Litwinów 0,75 mln , na łączną liczbę 11 mln mieszkańców państwa. Istotne mniejszości stanowili m.in. Łotysze , Niemcy i Żydzi. Polacy, ze względu na przyłączenie znacznych terenów Rusi nie stanowili większości w Koronie ani na Litwie . [/b] [/quote] [quote name='Histeryk' timestamp='1296364360' post='430572'] W czasie wojny polsko-rosyjskiej 1654-1667 zginęło około 50% populacji Wielkiego Księstwa Litewskiego a kraj został zrównany z ziemią. Zniszczono miasta i sieć edukacji. Był to cios dla ludności ruskojęzycznej. Pod koniec XVII wieku język ruski był w administracji Wielkiego Księstwa już od kilkudziesięciu lat nieużywany, choć dopiero w 1699 został oficjalnie zastąpiony przez język polski. Postępująca polonizacja wyrugowała w XVII wieku ruski język literacki, co spowodowało, że język ten istniał tylko w postaci dialektów i aż do XIX wieku był ograniczony przede wszystkim do środowisk wiejskich. http://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_ruski
[quote name='Kniaź Jarema Wiśniowiecki' timestamp='1294740231' post='252038'] Znane rody rusko-litewskie piastowały wysokie godności w państwie polsko-litewskim. Na panujących w państwie stosunkach zaważyła początkowa unia państwowa,później zaś decydujące znaczenie miała unia kościelna. Jeszcze przed unią wiele znakomitych rodów - Zasławscy ,Wiśniowieccy,Sanguszkowie,Sapiehowie,Tyszkiewiczowie,Chodkiewiczowie,Pacowie i inni- przeszło na katolicyzm. Unia brzeska ostatecznie zadecydowała o stosunkach między wyznawcami Kościoła wschodniego i zachodniego. Unia w ogólnym rozrachunku całkowicie podporządkowała wiernych obrządku wschodniego władzy papieskiej, uzależniła ich od władz państwowych i kolatorów. Za unią opowiedziała się większość biskupów, część duchowieństwa oraz już spolonizowana i zlatynizowana szlachta i magnaci. Za prawosławiem opowiedziało się dwóch biskupów,większość duchowieństwa i szlachty oraz szerokie rzesze wiernych. Unia doprowadziła do wojen religijnych,powstań kozackich, osłabienia więzi ludności ruskiej z Rzeczypospolitą. W Rzeczypospolitej Cerkiew prawosławna nie cieszyła się poparciem władz państwowych. Unię z kolei widziano jako pomost prowadzący wyznawców obrządku wschodniego do Kościoła katolickiego. Kościół unicki w praktyce nie został uznany za równorzędny z łacińskim. [media]http://www.youtube.com/watch?v=-1t4Dz0vQjo&feature=player_embedded[/media]
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Podlasie - ta wielokulturowa kraina jest także "Małą Ojczyzną" zamieszkujących ją Rusinów (tj. Białorusinów, Ukraińców, Rosjan, "tutejszych" i innych, należących do kręgu kultury wschodnich Słowian). Chciałbym w tym wątku powędrować śladami podlaskich Rusinów, którzy zamieszkują tą ziemię już od tysiąca lat. W średniowieczu Podlasie stanowiło wschodnią ścianę Mazowsza i zarazem odgraniczało Mazowsze od Rusi grodzieńskiej i brzeskiej. Położenie Podlasia przy wschodnich granicach Lechitów, czyli Lachów, przemawia za uznaniem, że nazwa Podlasia nie powstała od lasów, jak nazwa Polesia, ale od Lachów, przy granicy których ciągnęło się Podlasie. Było to zatem pod-lasze, wymawiane w gwarze miejscowego ludu, nieznającego brzmienia sz: „podlasie”*. Pierwotnie Podlasie było bezludnym pasem lasów, rozgraniczających Mazowsze z Rusią. Skutkiem wzrostu zaludnienia na Mazowszu i Rusi, Podlasie zaczęto się zasiedlać: od południa i wschodu przybywali do puszcz podlaskich Rusini, a od zachodu Lechici. Dla zabezpieczenia swych zdobyczy terytorialnych książęta ruscy zbudowali IX-XII w. szereg grodów obronnych: nad Bugiem Brześć i Drohiczyn,nad Narwią Suraż, nad Niemnem Grodno, nad rzeką Białą Bielsk a nad Nurcem Brańsk. Przy północnym krańcu Podlasia były siedliska Jaćwingów, którzy w czasach rozbicia dzielnicowego zapuszczali się coraz bardziej na południe. Do tego doszły siejące spustoszenie najazdy Litwinów i Tatarów. Po ustaniu najazdów ludność zaczęła powtórnie zasiedlać ziemię podlaską. O społeczności ruskiej zamieszkującej w tym czasie Brańsk, Suraż, Knyszyn, Bielsk, Wysokie Mazowieckie i Ciechanowiec wspominają latopisy litewskie i ruskie. Prawo do Podlasia rościli Mazowszanie, Krzyżacy, księstwa ruskie, a następnie Litwa, zagarniająca pod swe panowanie ziemie zamieszkałe przez Rusinów. W XIV wieku Kazimierz Wielki zrzekł się Bielska, Drohiczyna i Mielnika na rzecz Kiejstuta. W kolejnym stuleciu Kazimierz Jagiellończyk dopuścił do przyłączenia prawie całego Podlasia do Litwy. Zygmunt I Stary utworzył w Wielkim Księstwie Litewskim województwo Podlaskie, które w 1569 r. sejm lubelski włączył do Korony polskiej. Wówczas herb województwa Podlaskiego utworzono z dwóch herbów Polski i Litwy. Przedstawia on zatem dwie tarcze o polach czerwonych: na jednej orła białego bez korony, a na drugiej pogoń litewską. Pogoń (Pahoń) jest także herbem Białorusi. *(źródło: http://univ.gda.pl)
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
PARAFIA PRAWOSŁAWNA PW.ŚW. MIKOŁAJA PIERWSZY RAZ WZMIANKOWANA W DOKUMENTACH CERKIEWNYCH W 1174 ROKU(OBECNIE KOŚCIÓŁ POD TYM SAMYM WEZWANIEM). 1564 R. 26 KWIETNIA, EREKCJA PRAWOSŁAWNEJ CERKWI ŚW. MIKOŁAJA (OBECNIE KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA). 1772 ROZPOCZĘCIE BUDOWY CERKWI UNICKIEJ PW. ŚW. PIOTRA I PAWŁA W MIEJSCU POPRZEDNIEJ DREWNIANEJ ŚWIĄTYNI PRAWOSŁAWNEJ Z XVI WIEKU.(OBECNIE KOŚCIÓŁ PW. ŚW. PIOTRA I PAWŁA) 1875 NASILENIE POLITYKI RUSYFIKACYJNEJ DWIE CERKWIE UNICKIE ERYGOWANE JESZCZE W XVI W JAKO PRAWOSŁAWNE ZOSTAŁY ZAMIENIONE NA PRAWOSŁAWNE NO COMMENTS http://www.mojepodlasie.friko.pl/miasta/miedzyrzec.htm#200
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz

Dodaj odpowiedź:

Przerwa techniczna ... ...