Kontrowersyjny pomnik bez dotacji - "resort (tj. 'ministerstwo kultury') tłumaczy, że nie finansuje obiektów
sakralnych"
A to ci świetne!
Otóż, polskie katolickie władze odmawiają uczczenia pamięci prawosławnych
Białorusinów, osób cywilnych, od wieków zamieszkałych na swojej ziemi,
pomordowanych w wyniku ludobójczych akcji, dokonanych przez tzw. "polskich
katolickich patriotów".
Czy jest w tym coś dziwnego?
Nic.
Ot, "polska katolicka ciągłość..." (kulturowa - nie przechodzi nijak przez usta)
Ot, europejska zawalidroga, cofnięta w średniowieczną czeluść, przeszkoda,
którą ktoś kiedyś będzie musiał usunąć, jak ekstrementa z obcasa...
|
|
|
|
[media]http://www.youtube.com/watch?v=YSdxOfUQ1NU[/media]
|
|
|
|
[b] Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej Okno ku wieczności - ikona IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej „Ikona” http://www.kosciol.pl/images/articles/20091012175834683_1_original.jpg Czy ikona jest obrazem? Czy jest tylko przedmiotem sztuki, a może czymś więcej? Odpowiedzi na te pytania przyniosą IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej. Głównym tematem spotkań będzie metafizyka ikony. W programie wydarzenia m. in. warsztaty pisania ikon oraz wykłady autorytetów w dziedzinie ikonografii. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października w Centrum Kultury Zamek oraz w poznańskiej cerkwi. Na spotkania zaprasza Fundacja Barak Kultury. „Tegoroczne Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej mają nam uświadomić aspekt duchowy ikony, oswoić z jej metafizyką. Podkreślić wartość tego świętego obrazu również w wymiarze duchowym. Pokazać ikonę nie tylko jako produkt sztuki.”- zapowiadają organizatorzy. Zaproszeni goście: teolodzy, naukowcy, artyści odpowiedzą na pytania m. in. Czym jest ikona w teologii prawosławnej? Jak ikonografia funkcjonuje w codzienności prawosławnych i jak wpłynęła na sztukę sakralną Zachodu? Ponadto zainteresowani będą mogli wziąć udział w warsztatach pisania ikon prowadzonych przez Katarzynę Konecką, nauczycielkę ze Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej to nie tylko cykle wykładowe. Miłośnicy twórczości nagradzanego w Cannes Pawła Łungina zobaczą jego najnowszy film „Wyspa”. Pokaz filmu poprzedzi wykład wybitnej znawczyni rosyjskiej kinematografii Iriny Tatarowej, która wprowadzi widzów w świat zbrodni, kary i odkupienia. Do Poznania przyjadą również chóry: legendarny Oktoich z Wrocławia oraz Sotiria z Gorzowa Wielkopolskiego oraz folkowy zespół Drewutnia z Lublina. Jak co roku poznańska cerkiew prawosławna zaprasza uczestników Poznańskich Dni Kultury Prawosławnej na liturgię w sobotę 24 października o godz. 9. Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października. Wstęp na wykłady i projekcję filmu „Wyspa” w Centrum Kultury Zamek jest bezpłatny (brak konieczności rezerwacji miejsc). Bilety na koncert zespołu Drewutnia (również w CK Zamek) kosztują 5 zł. Bilety na koncert chóru Oktoich w poznańskiej cerkwi przy ul. Marcelińskiej 20 kosztują 5 zł. Bilety można kupić w cerkwi przed koncertem. Koszt warsztatów pisania ikon wynosi 40 zł od osoby. Wpłat należy dokonywać w siedzibie Fundacji, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329 (CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00. Fundacja Barak Kultury IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej - Ikona 21-24 października 21 października/ środa * wykłady godz. 17:30 Kilka uwag o współczesnym ikonopisaniu w Rosji – Michał Janocha Teologia ikony – Bartłomiej Brzeziński * pokaz filmu godz. 20:00 Wyspa reż. Paweł Łungin, wprowadzenie Irina Tatarowa Sala Kameralna/CK Zamek 22 października/czwartek * wykłady godz. 17:30 Współczesny ikonoklazm – Jerzy Tofiluk Ikona jako rozświetlające misterium spotkania – Krzysztof Leśniewski Hol Balkonowy/CK Zamek · koncert godz. 20:30 Chór OKTOICH z Wrocławia Wejściówka: od 5 zł (zbiórka pieniędzy na potrzeby cerkwi) do nabycia przed cerkwią. Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20 23 października/piątek * wykłady godz. 17:30 Hol Balkonowy/CK Zamek Proces tworzenia ikony – Iza Murza Architektura cerkiewna i ikonografia – Aleksander Grygorowicz * koncert godz. 20:00 Zespół DREWUTNIA z Lublina/bilety: 5 zł (dostępne w kasach CK Zamek) Sala Kameralna /CK Zamek 24 października * godz. 9:00 Liturgia Prawosławna z udziałem Chóru Cerkiewnego SOTIRIA z Gorzowa Wielkopolskiego, Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20 * godz. 12:00-15, 16-19 (2grupy) Warsztaty pisania ikon- prowadzenie Katarzyna Konecka/ koszt: 40 zł (ilość miejsc ograniczona) Piwnica Duchowa Karmelitów, sala im. św. Edyty Stein, ul. Działowa 25 I grupa: 12.00-15.00 (15 osó II grupa: 16.00-19.00 (15 osó Zajęcia: 1.Wprowadzenie teoretyczne: „Matka Boska w szkole kreteńskiej”. 2. Przygotowanie wzoru na kalce technicznej. 3. Złocenie na mixtion akrylowy. Prowadzenie: Katarzyna Konecka Nauczycielka pisania ikon w Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie, uczestniczka warsztatów ikonograficznych we Francji i Szwajcarii. Szczegóły: www.barakkultury.pl, barakkultury@barakkultury.pl, tel. (061) 646 53 44 Koszt: 40 zł od osoby. Wpłaty: Fundacja Barak Kultury, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329 (CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00. Uczestnicy warsztatów powinni wysłuchać wszystkich wykładów podczas Dni Prawosławia w celu zdobycia podstaw teoretycznych. *** Fundacja Barak Kultury - poznańska niezależna inicjatywa kulturalna. Projekty realizowane przez Fundację: dotykają problemów zapomnianych i strywializowanych przez kulturę masową, np. cykl wykładów polifonicznych „Dzieciństwo, starość, szczęście”, podejmują temat dyskryminacji i wykluczenia, np. cykl „Odrażający, brudni, źli”, propagują postawę kulturowej otwartości i tolerancji: Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej (organizowane od 2005 roku) , budują własną formę wypowiedzi artystycznej, np. Ba-ku teatr spektakl Schron, nawiązują w sposób nowoczesny do trady |
|
[media]http://www.youtube.com/watch?v=_tkCObwy5gs&feature=related[/media]
|
|
Poświęcili wodę w Sanie w Przemyślu. Zobacz zdjęcia http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=NW&Date=20110119&Category=FOTWYDARZENIA&Artno=60936614&Ref=PH
Święto Chrztu Pańskiego obchodzą mieszkający na Podkarpaciu chrześcijanie wschodni. Grekokatolicy i prawosławni uczestniczyli w nabożeństwach, które uwieńczyły procesje nad rzeki i potoki.
W Przemyślu uroczystościom przewodniczył abp. Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski obrządku greckokatolickiego.
Misterium poświęcenia wody miało miejsce nad Sanem, gdzie zgromadziła się liczna grupa wiernych. Wśród nich byli także duchowni rzymskokatoliccy, m.in. bp. Marian Rojek, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej.
Główne nabożeństwo prawosławnej diecezji przemysko-nowosądeckiej odbyło się w Sanoku.
Wodę święcono również w Bieszczadach i Beskidzie Niskim.
|
|
|
|
|
|
Dzień Dziadka – rodzinne, świeckie święto, obchodzone w Polsce 22 stycznia. W ten dzień wnuki składają życzenia swoim dziadkom, a w przedszkolach organizowane są spotkania, pokazy artystyczne dzieci i poczęstunek z wręczeniem laurek.
|
|
Ten temat nie jest niewinną zabawką:
ttp://www.tvn24.pl/-1,1690342,0,1,ukraincy-we-lwowie-wzywaja-do-zmiany-granic,wiadomosc.html
|
|
O co nas obchodzi Lwów ? http://www.youtube.com/watch?v=VEM8Q23Qi0s
|
|
FASZYZM W POLSCE to inaczej skrajna postać nacjonalizmu, głosi solidarność wszystkich grup społecznych danego narodu, a wobec mniejszości narodowych i innych narodów nakazuje przyjmować wrogą postawę. W szerszym kontekście pojęcie to oznacza też wyolbrzymione, bezkrytyczne i niezreflektowane uczucie przywiązania do własnego gatunku, rasy, grupy społecznej, płci, narodu albo przywódcy oraz wyolbrzymianie ich zalet, a pomniejszanie lub negowanie ich wad, idące zazwyczaj w parze z równie przesadnym i nieuzasadnionym deprecjonowaniem innych oraz uznawaniem prawa do ich ujarzmiania. Pojęcie to bywa używane jako synonim dyskryminacji danych grup w danych dziedzinach przekonanie, że starsze pokolenie jest znacznie lepsze od młodszego . |
|
Podstawowe cechy i założenia faszyzmu
* Nacjonalizm, w skrajnych przypadkach szowinizm bądź rasizm - trzeba jednak pamiętać, że na przykład w faszyzmie włoskim nie rozumiano narodu etnicznie, a elementy rasistowskie pojawiły się w nim późno, pod naciskiem niemieckim i nie były jego organiczną częścią;
* Autokratyzm w stylu wodzowskim;
* Militaryzm;
* Walka z odmiennymi ideologiami (np. demokracja, komunizm);
* Pełna kontrola partii rządzącej nad dużą częścią aspektów życia społecznego i gospodarczego;
* Gospodarczy etatyzm oraz korporacjonizm. http://m.onet.pl/_m/615f4ee84024fdfe0d56b2749101e975,14,1.jpg
|
|
Jak politycy zamierzają skutecznie zwalczać pisowski (a także utajony lewicowy) nacjonalizm w polsce szczególnie na terenach historycznie nie polskich podlegających narodowej administracji i sianie misyjnej propagandy narodowej na tych terenach (polonizacja, polska dla polaków...)? Czy sędziowie nie mają żadnej wyobraźni. I czy może wobec tego to jest prawna legalizacja polskiego nacjonalizmu , i dalsze sianie terroru i zastraszenia wśród ewentualnych mniejszościowych organizacji - pytam się? [media]http://www.youtube.com/watch?v=4OPNl3YXEV4&feature=related[/media] Chodzi o uświadomienie różnym skrajnym ugrupowaniom odwołującym się tylko do jednej nacji w całej Polsce do czego może prowadzić polski nacjonalizm i brak tolerancji dla inności - (katolicyzacja, polonizacja, wysiedlenia autochtonów, budowanie jednolitego narodowo państwa, negowanie pierwotnej przynależności Polskich ziem do innych sąsiednich państw i kultur,ogólna megalomania narodowa i hipokryzja w naszym kraju ,nietolerancja religijna, masowa propaganda szczególnie anty Ukraińska, Żydowska, Białoruska, Cygańska, Rosyjska, Niemiecka,Litewska itd.) i brak anty propagandy w mediach i oświacie ... |
|
|
|
Rodziny zmarłych uczciły w niedzielę 65. rocznicę pacyfikacji pięciu podlaskich wsi zamieszkałych przez ludność białoruską i rozstrzelania grupy miejscowych furmanów przez oddział niepodległościowego podziemia dowodzony przez kpt. Romualda Rajsa "Burego".
W intencji zmarłych modlono się m.in. w cerkwi w Bielsku Podlaskim. Tam na cmentarzu znajduje się pomnik upamiętniający ofiary wydarzeń, które miały miejsce 29 i 31 stycznia oraz 2 lutego 1946 roku na terenie ówczesnego powiatu Bielsk Podlaski.
Spalone zostały wówczas wsie Zanie, Zaleszany, Końcowizna, Szpaki i Wólka Wygonowska. Według rodzin ofiar, zginęły 82 osoby, w tym 30 furmanów wykorzystywanych przez oddział do przemieszczania się po okolicy. IPN, który prowadził śledztwo dotyczące pacyfikacji przyjmuje, że ofiar było 79.
Historycy nie są zgodni co do motywów działania podziemia. Według jednych, były to działania mające znamiona zbrodni ludobójstwa i były powodowane uprzedzeniami etnicznymi czy religijnymi. Inni uważają, że czynnikiem determinującym stosunek podziemia do mniejszości białoruskiej, był stosunek tej mniejszości do komunizmu i nie można mówić o "czystkach etnicznych".
IPN prowadził kilka lat temu żmudne śledztwo dotyczące pacyfikacji koło Bielska Podlaskiego. Przyjął kwalifikację prawną zbrodni ludobójstwa. W 2005 roku je umorzył m.in. dlatego, że po wojnie prawomocnie zakończyło się postępowanie w tej sprawie wobec części sprawców, inni już nie żyli, a pozostałych nie udało się ustalić. Sam "Bury" został po wojnie skazany na śmierć i rozstrzelany (w latach 90. ubiegłego wieku go zrehabilitowano, przeciwko czemu protestują rodziny zamordowanych w pacyfikacjach - PAP).
Sprawa wciąż budzi bolesne wspomnienia członków rodzin zamordowanych, którzy przed laty powołali społeczny komitet. Jego członkom udało się w latach 90. odnaleźć miejsce pochówku rozstrzelanych furmanów, a w 2002 roku postawić zabitym pomnik w Bielsku Podlaskim.
Rodziny uważają, że jakąś formą zadośćuczynienia byłyby finansowe odszkodowania. W Sejmie znajduje się projekt nowelizacji ustawy o kombatantach z zapisem, który dawałaby możliwość dochodzenia takich odszkodowań.
Od ponad dwóch lat sprawa jest jednak w powołanej do tej nowelizacji podkomisji. Komitet skierował list otwarty w tej sprawie do marszałka Sejmu. Zwraca w nim m.in. uwagę, że rodzinie Romualda Rajsa, po jego rehabilitacji, wypłacono zadośćuczynienie. Członkowie komitetu piszą do marszałka Grzegorza Schetyny, że aby móc ubiegać się o jakiekolwiek odszkodowania, chociaż porównywalne z tymi, jakie otrzymały rodziny sprawców, konieczna jest ta nowelizacja.
Podkomisją kieruje Teresa Piotrowska (PO). Jak powiedziała w niedzielę PAP, tylko te nowelizacje, które są w jej podkomisji, pociągnęłyby za sobą skutki finansowe sięgające prawie 400 mln zł rocznie, a takich pieniędzy obecnie w budżecie państwa nie ma. Jak powiedziała, z Urzędem ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych trwają prace nad wyborem z tych projektów różnych propozycji.
"Takich, co do których niekoniecznie potrzeba dużych nakładów finansowych, a żeby sprawić, iż te środowiska kombatanckie będą czuły, że oddajemy im należną cześć i honory" - powiedziała poseł Piotrowska. Dodała, że realizacja wszystkich projektów "jest nierealna".
Pytana, kiedy w takim razie można spodziewać się wznowienia prac przez podkomisję, Piotrowska oceniła, iż powinno się to stać "niedługo". "Mam nadzieję, że taki projekt jeszcze w tej kadencji zostanie przygotowany i będzie on do przyjęcia przez wszystkie kluby, również te, które tych projektów kombatanckich przygotowały dużo, wiedząc, znając realia, że one są niemożliwe do spełnienia" - powiedziała. http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/misc?url=/templates/zoom.pbs&Site=GW&Date=20110130&Category=REG01&ArtNo=56870378&Ref=AR
|
|
|
|
Podlasie - ta wielokulturowa kraina jest także "Małą Ojczyzną" zamieszkujących ją Rusinów (tj. Białorusinów, Ukraińców, Rosjan, "tutejszych" i innych, należących do kręgu kultury wschodnich Słowian).
Chciałbym w tym wątku powędrować śladami podlaskich Rusinów, którzy zamieszkują tą ziemię już od tysiąca lat.
W średniowieczu Podlasie stanowiło wschodnią ścianę Mazowsza i zarazem odgraniczało Mazowsze od Rusi grodzieńskiej i brzeskiej. Położenie Podlasia przy wschodnich granicach Lechitów, czyli Lachów, przemawia za uznaniem, że nazwa Podlasia nie powstała od lasów, jak nazwa Polesia, ale od Lachów, przy granicy których ciągnęło się Podlasie. Było to zatem pod-lasze, wymawiane w gwarze miejscowego ludu, nieznającego brzmienia sz: „podlasie”*. Pierwotnie Podlasie było bezludnym pasem lasów, rozgraniczających Mazowsze z Rusią. Skutkiem wzrostu zaludnienia na Mazowszu i Rusi, Podlasie zaczęto się zasiedlać: od południa i wschodu przybywali do puszcz podlaskich Rusini, a od zachodu Lechici. Dla zabezpieczenia swych zdobyczy terytorialnych książęta ruscy zbudowali IX-XII w. szereg grodów obronnych: nad Bugiem Brześć i Drohiczyn,nad Narwią Suraż, nad Niemnem Grodno, nad rzeką Białą Bielsk a nad Nurcem Brańsk. Przy północnym krańcu Podlasia były siedliska Jaćwingów, którzy w czasach rozbicia dzielnicowego zapuszczali się coraz bardziej na południe. Do tego doszły siejące spustoszenie najazdy Litwinów i Tatarów. Po ustaniu najazdów ludność zaczęła powtórnie zasiedlać ziemię podlaską. O społeczności ruskiej zamieszkującej w tym czasie Brańsk, Suraż, Knyszyn, Bielsk, Wysokie Mazowieckie i Ciechanowiec wspominają latopisy litewskie i ruskie. Prawo do Podlasia rościli Mazowszanie, Krzyżacy, księstwa ruskie, a następnie Litwa, zagarniająca pod swe panowanie ziemie zamieszkałe przez Rusinów. W XIV wieku Kazimierz Wielki zrzekł się Bielska, Drohiczyna i Mielnika na rzecz Kiejstuta. W kolejnym stuleciu Kazimierz Jagiellończyk dopuścił do przyłączenia prawie całego Podlasia do Litwy. Zygmunt I Stary utworzył w Wielkim Księstwie Litewskim województwo Podlaskie, które w 1569 r. sejm lubelski włączył do Korony polskiej. Wówczas herb województwa Podlaskiego utworzono z dwóch herbów Polski i Litwy. Przedstawia on zatem dwie tarcze o polach czerwonych: na jednej orła białego bez korony, a na drugiej pogoń litewską. Pogoń (Pahoń) jest także herbem Białorusi.
*(źródło: http://univ.gda.pl)
|
|
PARAFIA PRAWOSŁAWNA PW.ŚW. MIKOŁAJA PIERWSZY RAZ WZMIANKOWANA W DOKUMENTACH CERKIEWNYCH W 1174 ROKU(OBECNIE KOŚCIÓŁ POD TYM SAMYM WEZWANIEM). 1564 R. 26 KWIETNIA, EREKCJA PRAWOSŁAWNEJ CERKWI ŚW. MIKOŁAJA (OBECNIE KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA). 1772 ROZPOCZĘCIE BUDOWY CERKWI UNICKIEJ PW. ŚW. PIOTRA I PAWŁA W MIEJSCU POPRZEDNIEJ DREWNIANEJ ŚWIĄTYNI PRAWOSŁAWNEJ Z XVI WIEKU.(OBECNIE KOŚCIÓŁ PW. ŚW. PIOTRA I PAWŁA) 1875 NASILENIE POLITYKI RUSYFIKACYJNEJ DWIE CERKWIE UNICKIE ERYGOWANE JESZCZE W XVI W JAKO PRAWOSŁAWNE ZOSTAŁY ZAMIENIONE NA PRAWOSŁAWNE NO COMMENTS http://www.mojepodlasie.friko.pl/miasta/miedzyrzec.htm#200
|
Strona 13 z 16
Dodaj odpowiedź:
Przerwa techniczna ... ...
|